Mellem rismarker og bjerge

Hej derhjemme!

Det er nu præcis to uger siden vi landende i Yangon lufthavn. Tiden går sindssygt stærkt og Myanmar byder os flere og flere af sine mange sider. Selv Yangon rummer alt fra smukke munke kvartere, crazy larmende trafik, gadefamilier der ihærdigt forsøger at sælge deres usle mad til fredelige parker. Dagene er spækket med tusind indtryk og nye muligheder. Jeg nyder virkelig at være her.

Her i weekenden tog vi på ferie til Hpa-an. Tidlig tidlig morgen drog vi 12 søvndrukne unge gennem Yangon sammen med de morgenfriske burmesere på vej mod arbejdet på markederne og fabrikkerne. Tiltrods for at kl. var 04 om morgenen var det svært at lukke øjnene for de triste skæbner der langs vejene stod i lårkorte skørter og håbede på et par skillinger. Et finpoleret land er det ikke. Men som vi kom længere og længere væk fra Yangon blev her smukkere og smukkere. Bag bjergene i horisonten voksede solens morgenrøde stråler sig større og smukkere over de savanne ligende sletter dækket et fint purøst lag morgendis.

6 bumlende timer senere med hjertet helt oppe i halsen indtil flere gange, kom vi frem til det skønneste område jeg længe har set. Vi var omgivet af fascinerende bjerge, der skyder op mellem rismarkerne og en åben blå himmel. Her ventede 2 afslappende dage i ro (eller… denne uge er en meget religiøs uge, hvor en burmesisk talestrøm løber over højtalerne non stop… liiidt træls). Efter et par timers dassen ved poolen kørte vi på tur, vi besøgte Yathaypyan – meget meget smukt og specielt, herefter kørte vi videre til Sadan-Cave. Da vi kom igennem grotten åbnede en helt ny idyllisk verden for os. Her var vand med smukke både, store rismarker omkranset af bjerge. Langsomt snoede vi os gennem små meandrende åer midt mellem rismarkerne – meget meget idyllisk. Samme aften spiste vi på en meget lokal burmesisk restaurant, hvor vi fik meget lækker mad.

Morgen efter stod vi alle op før solopgang og kørte vi til Mount Zwekabin. I morgenkulden besteg vi os opad bjergskråningen, mens munkene allerede var på vej ned, en enkelt munk havde fristet sig af med scooter – et syn man sjældent ser. Udsigten på vej til tops og fra tops var hele anstrengelsen værd. Efter lang nok tid til at lade øjet skue udover vidderne og bjergene gik vi langsomt ned igen med syrende ben. Resten af tiden i Hpa-an stod på pool, flodkig, Pagoda besøg og spisning.

Vi er nu helt afstressende og fulde af energi vendt tilbage til pulsene Yangon, hvor blindeskole og børnehjems besøg venter os. Onsdag aften kører vi til Dry Zone og herefter videre til Bagan.

Alt i alt har jeg det meget meget godt og nyder at rejse og opleve!

Håber alle i har det godt og kan nyde lidt sne i DK.

Kærlige hilsner fra Asta

Ovenstående billeder er fra en park i Yangon. Udover søen ses kontrasterne tydeligt.

Ovenstående billeder er fra Sadan-Cave.

Ovenstående er fra Yathaypyan.

Ovenstående er fra Mount Zwekabin.

De sidste er fra Hpa-an og poolen ☺️

3 tanker om “Mellem rismarker og bjerge

1. Kære Asta
    Wauh… sikke meget du oplever! Det lyder fantastisk!
    Du tager jo billeder, som er en fotograf
    Vi glæder os til at læse og se mere!
    Her er alt som det plejer -tissekoldt og gråt! Så nyd det derude☀️
    Stort knus fra Anna, Poul og Lone

2. hej asta

efter at kathriene har forklaret mig hvordan jeg kom ind paa din ” site ” og stine repeterede det samme kan jeg nu foelge med i dine oplevelser, det er bare helt fantastisk, sikken nogle oplevelser du faar

tak for billeder og en virkelig god tekst skrevet af dig
    som jeg skrev til kathrine og soeren ” I kan godt vaere stolte af jeres asta ”

stot knus og en kaerlig hilsen
    malou

1. Hej Malou
      Hvor er jeg glad for, at jeg nu også kan dele mine oplevelser med dig.
      Tak for de rosende ord 🙂 Og ja, man kan vist roligt sige at jeg får en på oplevelsen.
      Jeg håber at du har det rigtig godt.
      Stort knus og kærlige hilsner Asta